ویژگی های شخصیتی مدیران موفق

 انگیزه
              انگیزه یکی از ویژگی های مدیر موفق است که حتی می توان به عنوان یک  صفت شخصیتی از آن نام برد . وقتی تاریخچه زندگی مدیران موفق بررسی می شود ، همگی آنها دارای انگیزه های قوی برای مدیر شدن بوده اند .
 مهارتهای ارتباطی
          مدیر زمانی در امر مدیریت موفق است که قادر به سخنرانی مفید و  اثر بخش در اماکن عمومی و در بین زیردستانش باشد . رهبر یا مدیر باید قادر به برقراری ارتباط با سبک و شیوه خاص سازمان یا گروه بوده و پیام و منظور او مناسب با فهم و درک شنوندگان و حضار باشد . برای مثال کلمات پیچیده و تخصصی نمی تواند برای کارکنانی که دارای دانش تخصصی محدود هستند ، مفید باشد . کارکنان آموزش دیده می توانند منظور خاص مدیر را درک بکنند ، اما زیردستانی که دارای محدودیت در آموزش های رسمی هستند ، ممکن است منظور مدیر را درک نکنند . در کل زبان مدیر باید متناسب با ویژگی ها ، معلومات و اطلاعات زیردستان باشد .
 استقامت
     از آنجایی که تغییرات کوچک و بزرگ در باور ها و عقاید زیردستان به صورت تدریجی و با صرف وقت ایجاد می‌شود مدیری موفق است که برای تلاش چندین ساله آماده و در این راه دارای روحیه مقاومت و پشتکار بوده و از هیچ گونه تلاشی دریغ نکند و آماده رویارویی با ناکامی ها و شکست ها باشد .
 صبر و شکیبایی
      صبر ، شکیبایی و خودنظمی از صفات اصلی و اساسی مدیر است . مدیر همیشه باید به خاطر داشته باشد که گذشت زمان ، عنصری ضروری برای مدیریت و اعمال تغییرات است . برای بسیاری ازمدیران جوان ، صبر و مقاومت بسیار دشوار است . آنها باید آگاه باشند که پذیرش عقاید جدید و تغییر در رفتار زیردستان زمانی صورت میگیرد که زمان لازم برای تفکر در مورد تغییرات وجود داشته باشد .

 ذکاوت و زیرکی
         یک مدیر موفق ، مدیری است که نسبت به نیازها و خواسته های زیردستانش آگاهی دارد . آگاه بودن از خواسته های زیر دستان و تأمین آنها عامل موثری در گسترش اعتماد آنان به مدیر است ، مدیر باهوش و با ذکاوت ، مدیری است که بتواند به طور دقیق وضعیت خلقی زیردستان را تشخیص داده و به رفع ناراحتی ها و مشکلات روحی آنها بپردازد . توانایی گوش دادن از مهارت های ضروری یک مدیر خوب و موفق است . مدیر باید با زیردستان تماس داشته و در جریان مشکلات و ناراحتی های آنان باشد .
 راستی و صداقت
مدیر نیاز به اصل صداقت و اطمینان در برخورد با زیردستانش دارد .  زیردستان اغلب از مدیری اطاعت می‌کنند که صادق و قابل اطمینان باشد . پذیرا بودن و خلوص دو ویژگی هستند که اغلب زیردستان از آن تقدیر می‌کنند و دوست دارند که مدیر آنان دارای این دو ویژگی باشد ، راستی و صداقت مدیر باعث گسترش روابط زیردستان باوی و حرف شنوی آنها و در نتیجه مدیریت اثر بخش می شود
 تشویق و پاداش دادن
        همه افراد دوست دارند به خاطر کارهایی که برای سازمان انجام می دهند از  آنها قدردانی و تعریف شود . مدیری موفق است که بتواند به موقع و به طرز مناسبی کلیه کارکنان تحت امرش را که به گونه ای مفید و اثر بخش برای سازمان کار می کنند ، مورد تشویق قرار دهد ، حتی تشویق کلامی و در این راه رعایت عدل و انصاف را نیز بکند .
 مردم سالاری
         مدیران باید از خود زیردستان ، با آنها و برای آنها باشند . تنها دلیل مدیریت باید منافع زیردستان باشد . مدیر باید به منافع زیردستان احترام بگذارد و تمام تلاش خود را صرف ارضاء و تأمین نیازهای آنها نماید . نگرش منفی و سوء ظن زیردستان نسبت به مدیر زمانی شکل می گیرد که مدیر نسبت به خواسته ها و منافع آنان بی اعتنا و به فکر تأمین منافع خودش باشد . باید تمام نیازهای یک مدیر ارضاء شده باشد تا وی در راه تأمین منافع زیردستانش از هیچ گونه کوششی دریغ نکند .
 قدرت پیش بینی
         مدیر موفق ، مدیری است که در تعیین احتمالات ، واقع بین باشد   مدیر باید هنر درک امکانات و احتمالات را داشته باشد . باید از خصوصیات ، توانایی ها ، امکانات ، میزان حمایت زیردستان و سازمان مربوطه ، نقاط ضعف و قوت خود و احتمال موفقیت برنامه های طراحی شده اطلاع کامل داشته باشد . در نهایت مدیر باید آشنایی کامل با قوانین احتمالات داشته باشد . قدرت پیش بینی ارزش زیادی برای یک مدیر دارد .

 عملگرا بودن
               مدیر زمانی موفق است که در اجرای تصمیماتش راسخ باشد و آنها را به منصه ظهور برساند . مدیر باید آمادگی رویارویی با ناکامی ها ، کارشکنی ها و انتقادات درست و نادرست را در راه اجرای تصمیماتش داشته و در این راه از هیچ گونه کوششی دریغ نکند .
 پیشرو بودن
         مدیر موفق ، زیردستانش را به جلو حرکت می دهد . در مدیریت ، ارتباطات و ترکیب راهبردهای جدید مهم هستند . مدیر پیشرو ، اسباب و امکانات لازم را برای پیشرفت سازمان و زیردستان فراهم می کند .
 تفویض قدرت
        گاهی اوقات حتی بهترین مدیران نمی‌توانند به تنهایی از عهده شغل مدیریت برآیند ، آنها نیاز به ترغیب زیردستان برای انجام کارهای سازمان دارند . آنها باید به زیردستان اعتماد کنند و قادر به تفویض مسئولیت ها بین آنها باشند . ویژگی مشترک در تمام مدیران موفق توانایی آنها در کار گروهی و پیوند با زیردستانی است که قادر به همکاری در جهت اداره بهینه سازمان هستند .
 جذابیت
         معمولاً زیردستان ، مدیر را به عنوان شخصی می‌شناسند  که جلوتر از زمان خود حرکت می کند ، جذبه نقش اساسی در این برداشت دارد . مدیر جذاب توانایی بیشتری در هدایت زیردستان و ترغیب آنان در انجام وظایف محوله دارد .
 همدلی
         درک دنیا از دیدگاه زیردستان از صفات اصلی مدیران موفق است . بدون همدلی ، مدیر نمی‌تواند اعتماد زیردستان را نسبت به خود جلب کند ، و بدون اعتماد زیردستان ، مدیر قادر به هدایت موفق سازمان نیست .
 آگاهی و شهود
         تغییرات سریع در دنیای امروز باعث می‌شود که مدیر برای اتخاذ تصمیمات صحییح و مناسب در زمینه های مختلف ، آگاهی زیادی داشته باشد . بنابراین مدیران موفق ، افرادی آگاه و مطلع در زمینه های مختلف هستند . استدلال و منطق نمی‌تواند در هر موقعیتی به مدیر کمک کند به همین دلیل بیشتر مدیران موفق ، به ارزش شهود و ادراک خود در فرایند تصمیم گیری واقف هستند .
 انرژی بالا
         ساعات کاری طولانی و سفرهای زیاد دو شرط لازم و اساسی مدیریت به شمار می‌آیند . داشتن هوشیاری و تمرکز  ،  موانع عمده ای هستند که هر مدیر  با آنان مواجه خواهد شد . داشتن روحیه ، انرژی ، نیروی زیاد و نشاط از ویژگی های اصلی مدیر موفق و کارآمد است .
 دقیق بودن
   مدیران موفق در تعاملات اجتماعی ، افرادی دقیق و ریزبین بوده و دارای شهرت و ثبات در روابط اجتماعی هستند و در نتیجه تمایل به آگاهی اجتماعی دارند . مدیران موفق در پیش بینی ها ، تصمیم گیری ها و انجام وظایفشان خیلی دقیق هستند .
 اعتماد به نفس
   یکی دیگر از ویژگی های شخصیتی مشترک مدیران موفق ، اعتماد به نفس و انعطاف پذیری آنان است . نیاز خیلی کمی به تأیید دیگران دارند ، آنها کلاً افرادی مطمئن و فاقد احساس گناه بوده و معمولاً تحت تأثیر اشتباهات و شکست های گذشته قرار نمی‌گیرند .
 شهامت اجتماعی
    یکی از ویژگی شخصیتی مدیران موفق ، تمایل آنها به پذیرش خطرات خود انگیخته است . آنها معمولاً از نظر اجتماعی افراد جسور ، منطقی ، مسئولیت پذیر و دارای ثبات هیجانی می‌باشند .
 وظیفه شناسی
  مدیران موفق افرادی وظیفه شناس و دارای وجدان کاری قوی هستند . معمولاً آنها در سطح بالایی از برتری ، پاکدامنی ، خودنظمی و میل درونی برای انجام وظایف به نحو احسن ، قرار دارند .
 اشتیاق
    مدیران موفق افرادی فعال و پر تلاش هستند ، آنها در اغلب موارد ، تغییرات و مسائل پیش آمده را با آغوش باز می‌پذیرند . آنها ، افرادی تیز بین و هوشیار و در اغلب موارد در جست و جوی روش های جدید برای انجام امور بر می آیند .
 تسلط
    مدیر باید فردی قاطع ، جسور و مسلط بوده و در شیوه های تفکر و نگرش نسبت به دیگران راسخ و مصمم باشد .
 ثبات هیجانی
  یک مدیر خوب باید قادر به تحمل ناکامی و فشار روانی باشد . بنابراین او باید بلوغ فکری و قدرت سازگاری مناسب را برای کنار آمدن با مشکلات پیش آمده داشته باشد . 


 

گردآورنده :مهندس درخشان - شرکت ساختمانی مهیار

/ 0 نظر / 27 بازدید